تراکنش های بانکی زیر ذره ‌بین مبارزه با پولشویی

  1. خانه
  2. تازه های حسابداری
  3. تراکنش های بانکی زیر ذره ‌بین مبارزه با پولشویی

تراکنش های بانکی زیر ذره ‌بین مبارزه با پولشویی

 دستور بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی از ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰

طبق ابلاغیه بانک مرکزی؛ از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ هرگونه جا به ‌جایی پول‌ های مشکوک اشخاص حقیقی، حقوقی و خانواده آن ها ناشی از رشوه، و یا عناوین قرض الحسنه، پرداخت دیون، پورسانت‌ ها و مشارکت ها و درآمد هایی که منشأ آن شفاف نباشد، رصد و توقیف خواهد شد.

بانک مرکزی با ابلاغ آیین ‌نامه ماده ۱۴ الحاقی به قانون مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در شبکه بانکی، عملیات شناسایی پول ‌ها و اموال ودرآمد های مشکوک اشخاص حقیقی ،حقوقی و خانواده آن ها را اجرایی کرد. برخی مواد این آیین ‌نامه در نظام بانکی آغاز شده و بصورت ابلاغیه های محرمانه توام با طرح های تشویقی به روئسای بانک ها ابلاغ و مواد باقیمانده تا بهار سال‌آینده اجرایی خواهد شد.

همچنین تمام چک های صیادی و عادی (قدیمی) صادره اشخاص حقیقی  و حقوقی از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵  با عناوین قرض الحسنه و پرداخت دیون و داد و ستدهای خرد و کلان در بازارهای مسکن، طلا، فرش، خودرو و نظایر آن که احتمال شست‌ و شوی پول ‌های کثیف و فرار مالیاتی در آن وجود داشته باشد، توسط سامانه مشترک بین بانکی و امور مالیاتی و ثبت احوال و ثبت اسناد بصورت ماهانه و روزانه پایش می‌ شوند و همچنین در این طرح دستگاه‌ های مسئول و روئسای بانک ها و مردم می توانند با ارائه گزارش فعالیت‌ های مشکوک  مشمول جوایز مالی برای معرفین در نظر گرفته شده که متناسب با مبلغ توقیف شده می باشد.

این تازه‌ ترین تصمیم دولت، پس از اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی و همچنین کشف علت افزایش و کاهش موجودی بانکی اشخاص و خانواده آن ها به توصیه کار گروه ویژه اقدام مالی، موسوم به FATF است. آیین‌ نامه تازه بانک‌ ها را موظف می‌کند هنگام مراجعه مشتریان به شناسایی هویت آن ها در سامانه ثبت احوال و ثبت همه عملیات بانکی در سامانه متمرکز بانک  اقدام کنند.  این آیین‌ نامه به امضای معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان ثبت احوال و رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی رسیده و لازم الاجرا می باشد.

تمام نقل و انتقالات الکترونیک بانکی زیر ذره بین

با اجرایی شدن این آیین ‌نامه ۱۵۸ ماده‌ای، همه دستگاه ‌های دولتی و قضایی وظیفه دارند تمام فعالیت‌ های اقتصادی، پولی و مالی شهروندان را زیر ذره‌ بین قرار دهند تا شائبه پولشویی در نظام مالی و پولی ایران از بین برود. هدف از این ابلاغیه کاهش ریسک ‌های پولشویی و کشف درآمد هایی که فرار مالیاتی دارند می باشد. بانک ‌ها و مؤسسات اعتباری موظف اند قبل از ارائه هرگونه خدمات بانکی به مشتریان، آن ها را در ۳ سطح ریسک ارباب رجوع، ریسک منطقه و ریسک خدمت زیرنظر بگیرند. با این حساب اگر به هنگام مراجعه به بانک‌ ها با فرم‌ های جدید مواجه شدید و کارمندان بانک از شما اطلاعات بیشتری را درخواست کردند، شاکی نشوید زیرا آن ها مأمور شده‌اند تا در صورت مشاهده ورود پول ‌های مشکوک به شبکه بانکی، آژیر خطر را به ‌صدا در آورند. این اتفاق تنها محدود به دریافت خدمات بانکی با مراجعه حضوری به بانک ‌ها رخ نمی ‌دهد، بلکه تمام نقل و انتقالات الکترونیک بانکی‌ هم رصد می ‌شود، بنابراین ممکن است در آینده زمان تسویه مبادلات الکترونیک پول‌ های کلان در شبکه بانکی با تأخیر چند ساعته و حتی چند روزه صورت پذیرد.

 رصد نقل و انتقالات بانکی، توسط تمام دستگاه های دولتی

سازمان ثبت احوال از این پس اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی ایرانی را به ‌صورت آنلاین در اختیار دستگاه‌ های اجرایی قرار می ‌دهد که این اطلاعات شامل شماره ملی، نام و نام‌ خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، وضعیت حیات، تاریخ فوت و حتی اطلاعات افراد سببی و نسبی درجه ‌یک می ‌شود. همچنین وزارت صنعت با همکاری بانک مرکزی موظف است امکان ثبت سیستمی معاملات طلا، فلزات و سنگ‌ های گران‌ قیمت و عتیقه‌ ها را از طریق سامانه جامع تجارت فراهم سازد، این موضوع حتی شامل معاملات خودرو هم خواهد شد. همچنین تمام وزارتخانه‌ ها، نیروی انتظامی، پزشکی ‌قانونی، ثبت احوال، ثبت اسناد و املاک، مناطق آزاد و سایر دستگاه ‌های اجرایی باید تا ۶‌ ماه آینده اطلاعات لازم را به‌ صورت آنلاین در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهند. البته احراز هویت تنها محدود به شهروندان ایرانی نمی‌ شود و تمام اتباع خارجی هم احراز هویت خواهند شد و فعالیت‌ های اقتصادی آن ها زیر ذره ‌بین قرار می‌گیرد. آیین ‌نامه جدید، وزارت صنعت را مکلف می ‌کند تا با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک، سامانه مکان ‌محور ثبت معاملات املاک و مستغلات را به ‌گونه ‌ای پیاده ‌سازی کند که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی معاملات اموال غیر منقول نظیر املاک و مستغلات را ثبت کنند و پس از ۶‌ ماه همه مالکان اموال غیرمنقول دارای اسناد غیررسمی باید اسناد مثبته دال بر معاملات خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

 

در صورت نیاز به مشاوره با ما از طریق  شماره ۰۹۹۱۳۷۸۳۴۶۱ در ارتباط باشید.

احکام مالیاتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱
الزامی شدن ثبت معاملات سالانه بیش از ۵ میلیارد و  ۵۰۰ تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست