نحوه ی استرداد مالیات و عوارض دریافتی از کالا و خدمات معاف

  1. خانه
  2. تازه های حسابداری
  3. نحوه ی استرداد مالیات و عوارض دریافتی از کالا و خدمات معاف

نحوه ی استرداد مالیات و عوارض دریافتی از کالا و خدمات معاف

دستورالعمل نحوه استرداد مالیات و عوارض دریافتی از خریداران کالاها و خدمات معاف از مالیات و عوارض موضوع تبصره (۲) بند الف ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۰۲/۰۳/۱۴۰۰

تعاریف

۱-معانی واژه ها و اصطلاحات به کار برده شده در این دستورالعمل به شرح زیر می باشد:

قانون: قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۰۲/۰۳/۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی؛

سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور؛

اتاق: اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران؛

کالاها و خدمات معاف: کالاها و خدماتی که از مصادیق بندهای ماده (۹) قانون می باشد؛

مؤدیان: تولیدکنندگان، واردکنندگان و عرضه کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمت؛

خریداران: خریداران کالا و خدمت از مؤدیان؛

سامانه سازمان: سامانه سازمان به نشانی www.intamedia.ir ؛

پایانه های فروشگاهی: پایانه های موضوع بند ب ماده (۱) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان؛

سامانه مؤدیان: سامانه موضوع بند پ ماده (۱) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان؛

دوره مالیاتی: دوره مالیاتی موضوع بند خ ماده (۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده؛

صورتحساب الکترونیکی: صورتحساب موضوع بند ث ماده (۱) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان.

تکالیف سازمان

۲-سازمان مکلف است برای آگاهی عموم مردم و تشویق آنان به گزارش دهی تخلفات احتمالی فهرست کالاها و خدمات معاف از مالیات و عوارض را در سامانه سازمان، درج نماید.

۳-سازمان مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید تا عموم مردم بتوانند گزارش تخلف مؤدیان مبنی بر دریافت مالیات و عوارض از کالاها و خدمات معاف را از طریق سامانه سازمان، بخش گزارش تخلف مؤدیانی که از کالاها وخدمات معاف مالیات و عوارض دریافت نموده اند، به سازمان اعلام نمایند.

۴-سازمان ترتیبی اتخاذ نماید تا امکان درج مالیات و عوارض از کالاها و خدمات معاف در صورت حساب فروش کالا یا خدمت در سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی فراهم نباشد.

۵-سازمان مکلف است در پایان هر دوره گزارشهای مردمی واصله در خصوص دریافت مالیات و عوارض کالاها و خدمات معاف را رسیدگی و در صورت احراز تخلف نسبت به استرداد مالیات و عوارض دریافتی از خریداران و همچنین محاسبه، مطالبه و وصول جرائم غیر قابل بخشش از مؤدیان متخلف اقدام و به ترتیب مقرر در ماده (۳۸) قانون عمل نماید.

شرایط و نحوه استرداد

۶-سازمان مکلف است پس از پایان هر دوره گزارش های مردمی درج شده در سامانه سازمان را بررسی و در صورت احراز تخلف مبنی بر دریافت مالیات و عوارض پرداختی بابت کالاها و خدمات معاف، مالیات و عوارض دریافتی بابت کالاها و خدمات معاف از خریداران را از محل وصولی های جاری سازمان حداکثر تا ۴۵ روز بعد از پایان دوره درج گزارش در سامانه سازمان به حساب خریداران واریز نماید.

۷-در صورت رد گزارشات درج شده در سامانه سازمان، مراتب با ذکر دلایل از طریق سامانه سازمان به گزارش دهندگان اعلام می شود. در صورتیکه گزارش دهنده نقایص اعلام شده را رفع نماید، گزارشها مجدداً مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و در صورت احراز تخلف مطابق بند (۶) اقدام خواهد شد.

۸-استرداد مالیات و عوارض پرداختی بابت کالاها و خدمات معاف صرفاً برای خریدارانی که از مؤدیان عضو سامانه مؤدیان و از طریق کارتهای بانکی خرید می نمایند، مجاز خواهد بود و مالیات و عوارض پرداختی بابت کالاها و خدمالت معاف به همان حسابی که از آن خرید شده است، واریز و به خریداران اطلاع داده خواهد شد.

۹-پرداختی مالیات و عوارض خریداران کالاها و خدمات معاف که مؤدی نظام مالیاتی هستند در صورت دارا بودن بدهی مالیات و عوارض، به حساب بدهی آنان منظور و در صورت درج به عنوان اعتبار مالیاتی، به حساب پرداختی آنان منظور خواهد شد؛ در غیر اینصورت به حساب آنان مسترد می گردد.

۱۰-سازمان مجاز است با درخواست خریداران کالاها و خدمات معاف که مؤدی نظام مالیاتی هستند، پرداختی آنان بابت کالاها و خدمات معاف را در صورتیکه مالیات و عوارض پرداختی را به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ ننموده اند، به عنوان اعتبار به دوره های بعد منتقل نماید.

تسهیلات ازدواج
تفویض اختیار بخشودگی جرایم مالیاتی به مدیران ادارات امور مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست