آیا بستر مناسب برای ثبت اعتراض های الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی وجود دارد؟

  1. خانه
  2. تازه های حسابداری
  3. آیا بستر مناسب برای ثبت اعتراض های الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی وجود دارد؟

آیا بستر مناسب برای ثبت اعتراض های الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی وجود دارد؟

اعتراض های فیزیکی و حضوری همچنان دریافت می شود؟؟

با توجه به بخشنامه شماره ۴۷۰/۶۳/۱۲۷ به تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۱ جهت نحوه اجرای تبصره ۱ ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم اصلاحی در خصوص ارسال اعتراض های مالیاتی به سازمان امور مالیاتی که به طور مفصل به شرح این بخشنامه در مقاله ی الزامی شدن ارسال اعتراضات مالیاتی در سامانه خدمات الکترونیکی پرداخته ایم، از تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۸ مودیان محترم می بایست از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی صورت پذیرد.

به موجب این دستورالعمل تنها آن دسته از اعتراض هایی که از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی نسبت به اوراق مالیاتی از جمله برگ تشخیص مالیات و برگ مطالبه و استراداد مالیات به ارزش افزوده ثبت شود، مورد رسیدگی قرار می گیرند.

به عبارتی دیگر می توان گفت که چنان چه اعتراض به اوراق مالیاتی ذکر شده از طریق درگاه و به صورت الکترونیک صورت نگیرد قابلیت رسیدگی در راستای ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم را نداشته و الزاما به هیات های حل اختلاف ارسال خواهد شد.

 

حال سوالی که ممکن است برای مودیان محترم به وجود آید این است که : آیا چنین بستری برای دریافت و رسیدگی به اعتراض های آن ها به صورت الکترونیکی وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش از سه منظر به موضوع می پردازیم.

۱- صرف نظر از تندروی و شتاب سازمان امور مالیاتی در تنظیم و تصویب چنین دستورالعملی، که البته برابر حکم تبصره ۱ ماده ۲۳۸ ق.م.م بوده و اینکه حکم ماده ۱۷۸ این قانون را هم نادیده گرفته است،  گمان می رود مجموعه ادارات امور مالیاتی که در سطح روسای امور و مسئول رفع اختلاف در راستای ماده ۲۳۸ ق.م.م هستند، به مراتب از چنین مسیری جهت رفع اختلاف نامطلع تر باشند تا مودیان مالیاتی دریافت کننده ی چنین اوراقی.

۲- برنامه ایجاد شده در سامانه جهت اجرای این اقدام ، همین چندی قبل بارگزاری شده و همین چند روز قبل به ادارات امور مالیاتی ابلاغ شده است بدون هیچ گونه آموزش فنی و یا چگونگی اجرای آن و این که بسیاری از روسای امور همچنان در این زمینه ناآگاه هستند.

۳- با این حال به نظر می رسد بستر مناسب و البته بیشتر از ناحیه دریافت کننده اعتراضات فراهم نبوده و نیاز به فرصتی بیشتر جهت اجرای بهینه آن ضمن رفع موانع قانونی داشته علاوه بر این که سازمان امور مالیاتی تمایلی به انباشت و ارسال این اعتراضات به هیات های حل اختلاف را نداشته و ندارد.

آیا اعتراض های فیزیکی و حضوری همچنان دریافت می شود؟؟

امروز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

  • قرار بر این بود که از امروز فقط اعتراضات به برگ تشخیص مالیات و نیز برگ مطالبه / استرداد مالیات بر ارزش افزوده که از طریق درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی ارسال شود ، مورد رسیدگی در اجرای ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم قرار گیرد.  اما با توجه به عدم وجود چنین بستری و آنچه که مشاهده می شود،  صرف نظر از برخی ادارات امور مالیاتی طبق نظر رییس امور مربوط که عمدتا اعتراضات واصله الکترونیکی انجام می شود، اعتراضات فیزیکی و حضوری همچنان دریافت می شود و در اجرای ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم مورد رسیدگی قرار می گیرد.

در صورت نیاز به مشاوره با ما از طریق شماره ۰۹۹۱۳۷۸۳۴۶۱ در ارتباط باشید.

بخشنامه سازمان حسابرسی؛ صورت تغییرات در حقوق مالکانه تلفیقی ۱۴۰۱
حد نصاب معاملات فصلی ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست