حداقل دستمزد برای کسر حق بیمه کارگران چقدر است؟ (۱۴۰۱)

  1. خانه
  2. تازه های حسابداری
  3. حداقل دستمزد برای کسر حق بیمه کارگران چقدر است؟ (۱۴۰۱)

حداقل دستمزد برای کسر حق بیمه کارگران چقدر است؟ (۱۴۰۱)

همان طور که می دانید جهت اجرای ماده (۴۱) قانون کار و نیز به علت توجه به مصالح کارگران جهت بیش تر منطبق بودن میزان درآمد با سطح معیشت آن ها، در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ با حضور نمایندگان (دولت، کارفرمایان و کارگران) میزان حداقل مزد سال ۱۴۰۱ مورد تصویب قرار گرفت.

حال با در نظر گرفتن میزان حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ و میزان افزایش دستمزد روزانه، در بخشنامه شماره ۱۰۰/۱۴۰۱/۲۶۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۱۶، مبنای کسر حق بیمه از ابتدای سال جاری تعیین شده است.

  1. حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق بیمه بیمه شدگان تأمین اجتماعی (به جز مشاغل دارای دستمزد مقطوع) مبلغ ۱.۳۹۳.۲۵۰ ریال اعلام می گردد.
  2. سطوح دستمزدی دیگر بر اساس آخرین دستمزد روزانه سال ۱۴۰۰، معادل ۳۸ درصد به علاوه میزان ثابت روزانه ۱۷۱.۷۲۲ ریال افزایش می یابد.

مزد روزانه شغل سال ۱۴۰۱ = (۱۷۱.۷۲۲ + ۱/۳۸ * آخرین مزد روزانه شغل در سال ۱۴۰۰)

  1. با توجه به بند (۳) تصویب نامه گفته شده مبلغ ۸.۵۰۰.۰۰۰ ریال بابت کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به کارگران مشمول قانون تعلق می گیرد و نیز طبق مصوبه ۱۹۷۵۶/ت ۵۸۶۷۳ هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۶ مبلغ ۴.۵۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان حق مسکن (از ابتدای فروردین ۱۴۰۰) بایستی به کارگران مشمول قانون کار پرداخت نمایند.
  2. مطابق بند (۲) مصوبه ذکر شده تمامی کارفرمایان مکلفند از میزان مزد پایه سنواتی کارگران مشمول قانون کار که “دارای حداقل یک سال سابقه کار در همان کارگاه هستند یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آن ها گذشته است” مبلغ روزانه ۷۰.۰۰۰ ریال حق بیمه تعلق گرفته را کسر و طبق ماده (۳۹) قانون تأمین اجتماعی و آئین نامه اجرایی به سازمان پرداخت کنند.
  3. آن گروه از بیمه شدگانی که در آخرین گزارش بازرسی مربوط به پیش از ۱۴۰۱/۰۱/۰۱، دستمزدشان بیش تر از (۸۸۵.۱۶۵ ریال) درج شده است، اگر در سال ۱۴۰۱ کارفرما از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه این بیمه شدگان خودداری و یا در لیست های ارسال شده ترک کار آن ها را اعلام نکند، بایستی دستمزد آن ها طبق بند های (۲) و (۳) بیان شده تعیین و پس از آن مبنای محاسبه حق بیمه ماه هایی که لیستشان ارسال نشده قرار گیرد.
  4. حداقل مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان ادامه بیمه به صورت اختیاری طبق بخشنامه (۶۸۶) امور بیمه شدگان مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ معادل ۱/۲ حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار می باشد.

مبنای پرداخت حق بیمه روزانه سال ۱۴۰۱ = (۱۷۱.۷۲۲ + ۳۸/۱ * آخرین مبنای پرداخت حق بیمه روزانه در سال ۱۴۰۰)

  1. حداقل مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد در سال ۱۴۰۱ مبلغ روزانه ۱.۳۹۳.۲۵۰ ریال می باشد. اگر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بالاتر از حداقل دستمزد مصوب در سال ۱۴۰۰ باشد، باید ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۱ رعایت شود.

دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه سال ۱۴۰۱ = (۱.۳۹۳.۲۵۰ * ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ معادل ۲/۳)

  1. همه پرداختی های آن گروه از مقرری بگیران بیمه بیکاری که تاریخ وقوع بیکاری آن ها از ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ به بعد می باشد، با رعایت حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ می باشد. و نیز پرداختی های آن دسته از مقرری بگیران بیکاری سال های قبل که در سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا می کند و مبلغ آن کم تر از حداقل دستمزد گفته شده در سال ۱۴۰۱ می باشد تا مبلغ حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ ترمیم می گیرد.
  2. ضریب دستمزد رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری و درون شهری:

الف) رانندگان بین شهری:

رانندگان وانت بار، سواری، مینی بوس، کامیونت و …: ۱/۲ برابر حداقل دستمزد

رانندگان اتوبوس، کامیون و …: ۱/۵ برابر حداقل دستمزد

ب) رانندگان درون شهری:

رانندگان حمل بار: ۱/۱ برابر حداقل دستمزد

رانندگان حمل مسافر (سواری، مینی بوس و …): ۱/۱ برابر حداقل دستمزد

رانندگان اتوبوس درون شهری: ۱/۱ برابر حداقل دستمزد

  • دستمزد مقطوع روزانه رانندگان مشمول قانون بیمه اجتماعی:

رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری (ضریب ۱/۵) معادل ۲.۰۹۰.۰۰۰ ریال

رانندگان مینی بوس و سواری (ضریب ۱/۲) معادل ۱.۶۷۲.۰۰۰ ریال

سایر رانندگان و رانندگان تاکسی، وانت بار و مینی بوس درون شهری (ضریب ۱/۱) معادل ۱.۵۳۳.۰۰۰ ریال

  1. ضرایب دستمزد مقطوع کارگران ساختمانی:

الف) کارگر درجه یک (کارگر ماهر، استاد کار) ۱/۴ برابر حداقل دستمزد

ب) کارگر درجه دو (کارگر نیمه ماهر، کمک استاد کار) ۱/۳ برابر حداقل دستمزد

ج) کارگر درجه سه (کارگر عمومی) ۱/۲ برابر حداقل دستمزد

  1. حداکثر دستمزد روزانه مشمول کسر حق بیمه از ابتدای سال جاری ۷ برابر حداقل دستمزد روزانه تعیین و رعایت این مورد در ماه های ۳۱، ۳۰ و ۲۹ روزه الزامی می باشد.
  2. مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات باید حداکثر ظرف یک ماه بعد از صدور این بخشنامه تمهیدات لازم را جهت به روزرسانی نرم افزار های موجود و طراحی و پیاده سازی سایر نرم افزار های مورد نیاز را با همکاری شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین فراهم نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیش تر، لازم است بخشنامه ش ۲۶۵۳۴۴ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ در رابطه با تعیین حداقل مزد سال ۱۴۰۱ و نیز بخشنامه ش ۲۶۶۳۱۸ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ در مورد دستورالعمل اجرای مصوبه مزد سال ۱۴۰۱ برای کارگاه های دارای طرح طبقه بندی مشاغل و هم چنین بخشنامه ش ۲۶۶۳۲۰ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ در رابطه با دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه۱۴۰۰/۱۲/۱۹ در مورد کارگران کارمزدی دائم و موقت، مطالعه گردد.

در صورت نیاز به مشاوره با ما از طریق شماره ۰۹۹۱۳۷۸۳۴۶۱ در ارتباط باشید.

در چه صورتی تراکنش های بانکی مشمول رسیدگی مالیاتی نمی شوند؟!
لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ جهت اجرا منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست