طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد!

نمایندگان مجلس کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کردند که از این پس طبق مدت زمان تملک، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از اجزای مالیات بر درآمد، در بسیاری از کشورهای جهان، بر درآمد حاصل از سرمایه گذاری در تملک دارایی های سرمایه ای وضع می شود.

مالیات بر عایدی سرمایه در جهان بیش از یک قرن می گذرد، اما سرعت گسترش خیره کننده این مالیات در ۵۱ سال اخیر، آن را بعد ازVAT ، در جایگاه دوم قرار داده است. تا سال ۲۰۰۱ تعداد کشورهای مجری این مالیات ۱۱۴ کشور بود، اما این تعداد در پایان سال ۲۰۱۷ به ۱۸۷ کشور افزایش یافته است.

نوسانات بسیار زیاد مالیات بر عایدی سرمایه، سبب شده تا کسب درآمد از عواید سرمایه ای، هدف اصلی دولت ها از معرفی این مالیات نباشد و سهم ناچیز این مالیات از کل مالیات بر درآمد (کمتر از ۴ درصد) در بسیاری از کشورها، نشان دهنده آن است که هدف اصلی کسب درآمد نیست.

از جمله دلایل وضع این مالیات به افزایش یکپارچگی، انسجام و کارایی نظام مالیاتی، و همچنین توزیع مجدد درآمد و ثروت در جامعه و همچنین کاهش انگیزه های سوداگرانه در بازار برخی دارایی ها، از طریق این مالیات اشاره می شود. اگرچه نبایستی از اثرات درآمدی این مالیات به ویژه در کشورهایی که تورم بالایی را تجربه می‌کنند، غافل شد.

اما با این حال، اثرات درآمدی مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهایی همچون ایران به نحوه برخورد با عایدات کوتاه مدت و بلندمدت، تعدیلات تورمی، نحوه برخورد با مسکن اصلی و …. بستگی دارد.

متن کامل مستندات لایحه مربوطه مجلس شورای اسلامی و پژوهش های سازمان امور مالیاتی کشور را می توانید در فایل زیر مطالعه نمایید.

دانلود pdf مالیات بر عایدی سرمایه

 

در صورت نیاز به مشاوره با ما از طریق  شماره ۰۹۹۱۳۷۸۳۴۶۱ در ارتباط باشید.

بخشودگی جرائم مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده
اصلاح مواد ۲۲ و ۲۴ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست