فهرست موارد معاف از مالیات در بورس

فهرست مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالاها در بورس ها و بازارهای خارج از بورس موضوع جزء (۹) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ که در جلسات مورخ ۱۴/۱۰/۱۴۰۰ و ۱۴۰۱/۰۳/۱۰ شورای عالی بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده و به موجب نامه شماره ۱۰۷۲۹۱/۱۲۲ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ رئیس محترم سازمان بورس و اوراق بهادار واصل شده است، برای اجرا به شرح زیر ارسال می شود:

۱کارمزد انجام معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازارهای خارج از بورس که توسط کارگزاران، بورس ها، بازارهای خارج از بورس، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت مدیریت، فناوری بورس تهران و شرکت رایان بورس دریافت می شود.

۲ حق نظارتی که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار از معاملات اوراق بهادار و کالاها در بورس ها و بازارهای خارج از بورس دریافت می شود.

۳ حق الدرج و حق پذیرش دریافتی از شرکت هایی که اوراق بهادار یا کالای آن ها در بورس یا بازار خارج از بورس معامله می شود.

۴ حق الدرج و حق پذیرش کالاها و اوراق بهادار پذیرفته شده یا قابل معامله در بورس ها یا بازارهای خارج از بورس.

۵ حق ورودیه و حق عضویت که کانون ها، بورس ها، بازارهای خارج از بورس یا سایر تشکل های خود         از اعضاء یا اشخاص وابسته به اعضای خود دریافت می کنند.

۶ کارمزدهایی که نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بابت مشاوره عرضه، مشاوره پذیرش، سبدگردانی، بازارگردانی، تعهد پذیره نویسی، ضمانت اوراق بهادار یا ارائه خدمات به نهادهای واسط دریافت می کنند.

۷ کارمزدهایی که ارکان صندوق های سرمایه گذاری ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بابت ارائه خدمات با تضامین از صندوق مربوطه دریافت می کنند.

۸ کارمزد خدمات مرتبط با عرضه و پذیره نویسی اوراق بهادار جدیدالانتشار در بازار اولیه شامل کارمزد صدور تأییدیه نامه ثبت (پرداخت ناشر به سازمان) و کارمزد انتشار اوراق اجاره، مرابحه و سایر اوراق بهادار (پرداخت توسط بانی به نهاد واسط).

۹ کارمزدهایی که شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار بابت خدمات انتقال و تسویه اوراق بهادار (اعم از صدور کد معاملاتی جهت انجام معامله، استخراج و ارائه گزارش های گردش معاملات شرکت ها و سهامداران، تخصیص اتوماتیک سهام، سپرده کردن اوراق بهادار، خدمات نگهداری اوراق بهادار شامل سپرده گذاری اوراق بهادار، اصلاح مشخصات سهامداری جهت ایجاد امکان معامله، صدور گواهی نامه نقل و انتقال، انتقالات قهری و قانونی، افزایش سرمایه، توزیع سود اوراق بهادار و توثیق اوراق بهادار جهت انجام معامله) دریافت می نماید.

۱۰ جرایم تأخیر در تحویل، تسویه معاملات، فسخ و انفساخ قراردادها، کارمزد تحویل کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس ها و بازارهای خارج از بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه.

۱۱هزینه راه اندازی، میزبانی، پشتیبانی، نگهداری و به روزرسانی سامانه های صرفاً مربوط به معاملات و تسویه وجوه.

۱۲ کارمزد یا سود دریافتی مربوط به اعتبارات اعطایی به مشتریان شرکت های کارگزاری.

لازم به ذکر است فهرست معافیت های مقرر در بندهای (الف) و (ب) ماده (۹) قانون یادشده، در تارنمای سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.intamedia.ir بارگذاری شده و در دسترس عموم قرار دارد.

بررسی دریافت مالیات برارزش افزوده همزمان با صدور صورتحساب شمس
معافیت مالیاتی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست