مدت زمان مرخصی زایمان و مباحث پرداخت حقوق آن

  1. خانه
  2. تازه های حسابداری
  3. مدت زمان مرخصی زایمان و مباحث پرداخت حقوق آن

مدت زمان مرخصی زایمان و مباحث پرداخت حقوق آن

با توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص مدت زمان مرخصی و مباحث پرداخت حقوق آن بخنشامه ی جدیدی ارسال شده است.

پیرو بخشنامه شماره ۲۴۷۶/۲۰۹/د مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ و به استناد بند (الف) ماده (۱۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ مجلس شورای اسلامی موضوع بخشنامه شماره ۶۵۷۸۲ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۴ سازمان اداری و استخدامی کشور و همچنین رونوشت نامه شماره ۱۱۷۲۹/۲۰۹/د مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۲ به عنوان دبیرخانه هیأت های امناء مجامع و شوراها، مجدداً تاکید می گردد اعطای کامل مدت زمان مرخصی زایمان جهت مشمولین قانون ذکرشده و مفاد مندرج در مکاتبات فوق الذکر ضروری است.

بدیهی است مسئولیت عدم رعایت مفاد این بخشنامه بعهده مسئولین مربوطه بوده و با خاطیان برابر قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان برخورد خواهد گردید.

تصویر این بخشنامه را می توانید در ادامه مشاهده نمایید.

ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ادامه مطالعه می نمایید.

احکام ذیل نسبت به همه مستخدمین و کارکنان در کلیه بخش های دولتی و غیردولتی لازم الاجراء میباشد:

الف- مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق العاده های مرتبط به نه ماه تمام افزایش یابد. در صورت درخواست مادر تا دو ماه از این مرخصی در ماه های پایانی بارداری قابل استفاده است. مرخصی مزبور برای تولد دوقلو و بیشتر، دوازده ماه میباشد. در مواردی که مرخصی زایمان موجب اخلال در کار بخش خصوصی گردد، پس از تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزینه تحمیل شده توسط دولت جبران خواهد شد.

ب- نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و هم چنین مادران دارای فرزند شیرخوار تا دو سال و پدران تا یک ماهگی نوزاد، در مشاغل و فعالیت هایی که نیازمند نوبت کاری شب می باشند، اختیاری است. شمول این بند شامل بخش خصوصی مشمول قانون کار نمیشود.

پ- اعطای دورکاری به درخواست مادران باردار، حداقل به مدت چهار ماه در دوران بارداری در مشاغلی که امکان دورکاری در آنها فراهم است، الزامی است.

ت- مادران شاغلی که از زمان لازم الاجراء شدن این قانون فرزند یا فرزندانی به دنیا خواهند آورد به ازای هر فرزند، میتوانند از یک سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار شوند و برای فرزند سوم و بیشتر میزان کاهش یک و نیم سال به ازای هر فرزند خواهد بود. حداقل سن بازنشستگی مشمولین این بند، برای مادران دارای یک فرزند چهل و دو سال، دارای دو فرزند چهل و یک سال و دارای سه فرزند و بیشتر چهل سال و حداقل با بیست سال سابقه بیمه است. برقراری مستمری یا حقوق بازنشستگی متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه در زمان اشتغال میباشد.

تبصره- بار مالی اجرای این ماده از محل منابع حاصل از اجرای ماده (۷۲) این قانون در ردیف خاصی در بودجه سنواتی پیشبینی و به سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی تخصیص داده میشود.

در صورت نیاز به مشاوره با ما از طریق شماره ۰۹۹۱۳۷۸۳۴۶۱ در ارتباط باشید.

نحوه اعمال تخفیف مالیاتی، براساس تغییرات سال مالی اشخاص حقوقی
کسر حق بیمه عمر از درآمد مشمول مالیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست