مزایای حقوق مشمول مالیات کدامند؟ (۱۴۰۱)

در خصوص رفه ابهام مالیات کمک هزینه های پرداختی به کارکنان نامه ای از معاونت حقوقی و فنی مالیاتی به مدیر عامل بیمارستان تخصصی و وفق تخصی شهریار ارسال شد.

بازگشت به نامه شماره۴۱۱/۱۴۰۱ مورخ ۲۶/۰۳/۱۴۰۱، در خصوص ابهامات مطرح شده به آگاهی می رساند:

در ارتباط با کمک هزینه های پرداختی به کارکنان، بر اساس مفاد بند(۱) بخشنامه شماره ۱۳/۱۴۰۱/۲۰۰ مورخ ۲۸/۰۲/۱۴۰۱ این سازمان، با توجه به تبصره (۵) بند (الف) تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و فوق العاده مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی ها و کارانه ها به استثنای عیدی پایان سال پس از کسر معافیت های مقرر در قانون مالیات های مستقیم و سایر قوانین و همچنین موارد عدم شمول مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات های مستقیم شامل کمک هزینه مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، هزینه مسکن، کمک هزینه ورزش و کمک هزینه تلفن همراه مشمول مالیات می باشند.

لازم به ذکر است، مصادیق موارد عدم شمول که در بخشنامه به آن اشاره شده است، صرفا پرداخت های مربوط به پوشش هزینه هایی است که بر عهده کارفرما می باشد.

با توجه به مراتب فوق سایر پرداختی ها به کارکنان از قبیل کمک هزینه بن کالا و حق اولاد، از مصادیق عدم شمول مالیات، موضوع بند(۱) بخشنامه صدر الذکر بوده و مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.

ضمنا به موجب بند ۱۳ ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم، مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافیت موضوع ماده(۸۴) قانون مالیات های مستقیم از پرداخت مالیات معاف است.

همچنین مطابق مفاد ماده ۱۳۷ قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴، حق بیمه پرداختی هر شخص حقیقی به موسسات بیمه ایرانی بابت انواع بیمه های عمر و زندگی و بیمه های درمانی از درآمد مشمول مالیات مؤدی کسر می شود.

بر اساس مفاد بخشنامه شماره ۶۳/۱۴۰۰/۲۰۰ مورخ ۲۸/۰۹/۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی کشور( در خصوص اصلاح بند۱ بخشنامه شماره ۴۴/۹۸/۲۰۰ مورخ ۱۴/۰۵/۱۳۹۸)، حق بیمه های پرداختی بابت بیمه درمان و انواع بیمه های عمر وزندگی شخص حقوق بگیر و افراد تحت تکلف موضوع ماده ۱۳۷ قانون مالیات های مستقیم، با ارائه اسناد ومدارک از درآمد مشمول مالیات حقوق آنها قابل کسر است. در ادامه این بند آمده است؛ پرداخت کنندگان حقوق می توانند با کسر سهم حق بیمه درمان و انواع بیمه های عمر و زندگی و پرداختی بر درآمد مشمول مالیات حقوق بگیران و قید میزان آن در فهرست های حقوق تسلیمی به اداره امور مالیاتی ذی ربط، مالیات متعلق را محاسبه و پرداخت نمایند.

علاوه بر مفاد قوانین و مقررات یاد شده؛نظر جنابعالی را به مفاد نامه شماره ۱۳۹۰۱/۱۴۰۰/۱۰۰۰ مورخ ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ مدیرعامل محترم سازمان تأمین اجتماعی(تصویر پیوست) و قسمت اخیر بخشنامه شماره ۹۹۸۵/۱۴۰۰/۵۰۴۰ مورخ ۱۳/۱۲/۱۴۰۰ سازمان مذکور پیرامون موضوع یاد شده(تصویر پیوست)، معطوف می دارد.

لازم به ذکر است چنانچه پرداخت کنندگان حقوق برای حقوق بگیران خود با موسسات بیمه ایرانی اقدام به انعقاد قرارداد انواع بیمه های عمر و زندگی و بیمه های درمانی تکمیلی سودده و ماهیانه سهم حق بیمه مربوط به حقوق بگیر را از حقوق وی کسر و به موسسات بیمه پرداخت نمایند، در این صورت نیز مجاز هستند ضمن درج میزان حق بیمه پرداختی سهم حقوق بگیر در فهرست های حقوق و ارائه گواهی موسسه بیمه به اداره امور مالیاتی مربوط، نسبت به کسر حق بیمه پرداختی از درآمد مشمول مالیات حقوق آنان اقدام نمایند.

خاطرنشان می گردد، هر گونه ابهام در خصوص موضوع یا ارائه اسناد ومدارک مربوطه از اداره امور مالیاتی ذیربط قابل استعلام خواهد بود.

معافیت مالیات و عوارض عرضه انواع گوشت و فرآورده های گوشتی
تسهیلات ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست