مصوبات مالیاتی شورای عالی هماهنگی اقتصادی

با توجه به نامه های شماره ۳۸۶۲۶ ، ۳۸۶۳۳ ، ۳۸۶۳۶ و ۳۸۶۴۰ مورخ ۱۱/۰۳/۱۴۰۱ معاون محترم اقتصادی رییس جمهور، بدین وسیله بندهای (۱، ۲، ۳ و ۴) مصوبه شصت و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ به شرح ذیل برای بهره برداری و اجرا ابلاغ می شود:

۱-«تشویق شرکت ها برای پذیرش در بورس»

به منظور تعمیق بازار سرمایه، تشویق شرکت ها به عرضه سهام در بورس و افزایش شفافیت مالیاتی، شرکت هایی که با ارائه صورت های مالی و پرداخت مالیات متعلقه در سال ۱۴۰۱ وارد بازار بورس می شوند، موظف به ارائه مفاصاحساب مالیاتی سه ساله، قبل از سال پذیرش در بورس هستند.

سازمان امور مالیاتی کشور پس از پذیرش ان ها در بازار بورس معترض حساب های گذشته آن ها نخواهد شد. این شرکت ها موظفند تا ۲۵ درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور مطابق نظر شورای عالی بورس و اوراق بهادار در بازار بورس عرضه کنند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است گزارش اقدامات و پیشرفت کار را هر سه ماه یک بار به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه نماید.

۲-«افزایش مدت زمان تقسیط مندرج در ماده (۱۶۷) قانون مالیات های مستقیم»

مصوبه شماره ۱۳۵۵۴۸ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تا پایان سال ۱۴۰۲ تمدید و یک تبصره به شرح زیر به آن الحاق می شود:

تبصرهزمان شروع تقسیط ۶۰ ماهه برای واحدهای تعطیل، همراه با یک سال تنفس، از زمان تعیین تکلیف پرونده متقاضی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید می باشد.

۳-«اصلاح ماده (۱۳۸) مکرر قانون مالیات های مستقیم»

به منظور تسهیل تأمین مالی بنگاه های تولیدی، در سطر دوم ماده (۱۳۸ مکرر) قانون مالیات های مستقیم، عبارت «۲/۱ (یک و دو دهم) برابر حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی » جایگزین عبارت «معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی» می شود. مهلت این مصوبه به مدت یک سال از تاریخ ابلاغ (۱۴۰۱/۰۱/۳۱) می باشد و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد آن را به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه نماید.

۴- «اصلاح بند (۳) مصوبات شصت و ششمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در زمینه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات برخی اقلام کالاهای اساسی»

از تغاریخ لازم الاجرا شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال ۱۴۰۱، نرخ اخذ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات گندم، برنج، دانه های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات شامل عدس، نخود، لوبیا و ماش، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، و چای و همچنین نرخ اخذ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل معادل یک درصد(۱%) تعیین می شود.

(لازم به ذکر است مصوبه شصت و ششمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیش تر در قالب بخشنامه شماره ۲/۱۴۰۱/۲۰۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۱ برای اجرا ابلاغ شده است).

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در زمینه های مالی و مالیاتی با شماره ۰۹۹۱۳۷۸۳۴۶۱ تماس بگیرید.

بهترین نرم افزار حسابداری کدام است؟
نرخ مالیاتی مربوط به کالاهای دارای سپرده کالایی در بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست