همه چیز درباره ابهامات کتمان درآمد

با توجه به ابهامات و سوالاتی که در رابطه با درآمد کتمان شده و هزینه های غیر واقعی غیر قابل قبول در خصوص ماده ۱۹۲ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم به وجود آمده است.

به منظور رفع این ابهامات و داشتن یک رویه یکسان سازمان امور مالیاتی کشور موارد زیر را مطرح نموده است:

۱- منظور از درآمد کتمان شده، درآمدی ست که مؤدی در طول یک سال مالیاتی از فعالیت های اقتصادی خود بدست آورده اما در دفاتر قانونی خود ثبت ننموده و در اظهارنامه مالیاتی نیز ابراز نکرده باشد در این صورت مأموران مالیاتی پس از دسترسی به اسناد و مدارک قابل اعتماد و یا دریافت اطلاعیه های مستند واصله از دفتر اطلاعات مالیاتی و سایر مراجع، و تطبیق آن ها با مندرجات دفاتر قانونی و صورت های مالی ابرازی در مهلت مقرر و احراز عدم ثبت اطلاعات مربوط در دفاتر مؤدی، می توانند نسبت به تعیین و محاسبه درآمدهای کتمان شده و مطالبه مالیات متعلق طبق مقررات قانون فوق الذکر مبادرت نمایند. البته لازم به یادآوری است که هنگام استفاده از روش علی الرأس برای تعیین درآمد مشمول مالیات، درآمدهای تخمینی بدون اتکا به مدارک یا انتخاب فروش ابرازی مؤدی به عنوان قرینه مالیاتی، درآمده کتمان شده موضوع مقررات تبصره ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم نبوده و مشمول جریمه موضوعه نخواهد بود.

۲- هزینه های غیر واقعی موضوع قسمت اخیر تبصره ذیل ماده ۱۹۲ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم هزینه هایی هستند که در دفاتر قانونی ثبت شده و ممکنست متکی به مدارکی نیز باشند، اما مأموران مالیاتی پس از تحقیقات لازم و یا دسترسی به قرائن و مدارک قابل اعتماد احراز نمایند که هزینه موصوف صوری بوده یا تحقق نیافته و یا مدارک مربوط به آنها نیز غیر واقعی و مجازی بوده است. در این صورت این گونه هزینه ها که طبعاً واجد شرایط مقرر در مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مذکور هم نیستند، در حساب مالیاتی مؤدی هزینه غیر قابل قبول تلقی و مشمول جریمه مقرر خواهند شد.

در ادامه می توانید تمامی بخش نامه ها و دستورالعمل های مربوط به موارد کتمان درآمد را به صورت یکجا در فایل pdf مشاهده نمایید.

مستندات کتمان درآمد

در صورت نیاز به مشاوره با ما از طریق شماره ۰۹۹۱۳۷۸۳۴۶۱ در ارتباط باشید.

بررسی عضویت قضات شاغل در هیات حل اختلاف مالیاتی
بخشودگی جرایم مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست