رای دیوان عدالت اداری در خصوص رسیدگی مجدد به اعتبار ارزش افزوده

  1. خانه
  2. تازه های حسابداری
  3. رای دیوان عدالت اداری در خصوص رسیدگی مجدد به اعتبار ارزش افزوده

رای دیوان عدالت اداری در خصوص رسیدگی مجدد به اعتبار ارزش افزوده

موضوع این شکایت نامه در خصوص مجوز رسیدگی مجدد به مالیات های قطعی شده سنوات قبل و مطالبه مالیات های پرداخت شده قبلی با اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری می باشد.

طی این شکایت درخواست ابطال عبارت پایانی بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۶۶ مورخه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ را دارند.

دلایلی را جهت ابطال این مقرره اعلام کرده اند که در ادامه مشاهده می نمایید.

«هنگامی که مالیاتی به قطعیت رسیده است، قانوناً امکان رسیدگی مجدد برای مرجع رسیدگی کننده وجود ندارد و نمونه استثنای آن ماده ۱۵۶ قانون مالیات های مستقیم می باشد که مرور زمان ۵ ساله در خصوص درآمدهای کتمان شده مؤدی وجود دارد و در قانون مالیات بر ارزش افزوده حتی این استثنا نیز پیش بینی نشده است.

درعین حال سازمان امور مالیاتی توجهی به مصوبات ستاد تسهیل و آرای صادره از دیوان عدالت اداری نمی نماید و به صرف اینکه تشخیص دهند فروشنده ای در گذشته فاقد اعتبار بوده است مجدداً رسیدگی می نمایند.

در بخشنامه شماره ۵۳/۹۹/۲۰۰ مورخه ۱۵/۶/۱۳۹۹ سازمان امور مالیاتی حکمی آمده بوده که چنانچه قبلاً نسبت به پذیرش اعتبار خرید از مؤدیان فاقد اعتبار نموده اند، مجدداً نسبت به مطالبه تا سقف اعتبار پذیرفته شده اقدام نمایند.

که با اعتراض به این بخشنامه مفاد آن در قالب بخشنامه مورد شکایت در این پرونده به شرح ذکرشده اصلاح گردید که جدای از اینکه تاریخ اصلاحیه به سابق تسری نیافته و مأمورین نمی دانند که می بایست از قبل و زمان بخشنامه سابق حکم جدید را عملیاتی نمایند، متن بخشنامه جدید حتی دارای ابهام می باشد و عبارت “چنانچه پس از رسیدگی مجدد احراز شود مالیات و عوارض خرید از شرکت فاقد اعتبار اساساً توسط خریدار پرداخت یا تهاتر نشده و یا به حساب فروشنده واریز نشده است، در این صورت می بایست نسبت به مطالبه مابه التفاوت و عوارض تا سقف اعتبار غیر واقعی پذیرفته شده از خریدار اقدام گردد” دارای ابهام است و مجوز رسیدگی مجدد به بهانه کد فروشی بودن و کاغذی بودن را می دهد.

فلذا درخواست ابطال از زمان صدور اطلاق حکم پایانی مصوبه مورد شکایت در حدی که مجوز رسیدگی به مالیات های قطعی شده سنوات قبل را که توسط سازمان امور مالیاتی مورد پذیرش واقع شد و قطعی گردید را دارم چون با احکام مندرج در مواد ۱۱ و۱۷ از قانون مالیات بر ارزش افزوده سال۱۳۸۷ و مواد ۳ و۸ از قانون جدید مصوب ۱۴۰۰ منافات دارند.»

در ادامه می توانید متن کامل این دادنامه و رای دیوان عدالت اداری را مشاهده نمایید.

رای دیوان در خصوص رسیدگی مجدد به اعتبار ارزش افزوده

در صورت نیاز به مشاوره با ما از طریق شماره ۰۹۹۱۳۷۸۳۴۶۱ در ارتباط باشید.

رای دیوان عدالت اداری در خصوص عایله مندی و مزایای حقوق
محاسبه مالیات بر در آمد حاصل از صادرات مواد معدنی (فلزی و غیر فلزی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست